BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

الأحد، 4 أكتوبر 2009

خربشات قلمى **** ولم افهم غموضها بعد


مازلت ساذجة ...!


لما لم أتعلم من الحياة ...!دروساً أتلقاها ببكاءٍ ...فأُعاودها بحماقة ...


كيف لي بأن أجرح وأظل أكن ما هو أغلى من روحي لمن جرحني...كيف لي بأن أرى كرامتي تقتل أمام عيني ومازلت


أتشبث بأملٍ...


كيف لي بأن أركض وراء سرابٍ .. وأنا متيقنه بأن النهاية قد عشت تفاصيلها مسبقا...


^^^
ماذا حصل ..!! ماذا جرى لي ...هل أنا ضعيفة لواقع تقوده الأمواج...أمواج تتضارب بقلبي فتتقاذفه من شاطئ مجهول


الى أخر أشد جهلٍ ...
^^^
^^^







أحب ... وأن أكره ... وأن أحقد ... !!!هي مشاعر لكتله واحدة أتعايشها دون أي قناعة ...


تتصارع بداخلي لتجلب لي كآبة أتعايش بها...تأخذني الى تفاصيل يوم ...يعاد ويكررعلي في سنين حياتي ...

^^^^






ههههههههههههه


هي ليست سوى ضحكة ...أضحكها على نفسي كلما رأيت شريط أيامي يدار أمام بؤرة عيني ...حينها فقط أتيقن بأنني


أركض بسنين عمري وراء سراب ...ســــــــــراب ...
^^^
^^^
حينما رأيت ,, هنا فقط تيقنت الحقيقة .....


بأنني باحثة عن الحب ولم ولن أجده ...ولكن ما هو مصير نفسي التي تكسر بكل تجربةٍ فتضعني بحالةٍ مزرية ...نفسي


التي تصعب علي ... فأجد نفسي أبكي بشفقة على روحي التي تمزقت أربا أربا ...



ولما ....؟؟ لما ...هل بسبب قلب ساذج .. أم بسبب مشاعر ساذجة ... أم بسبب غبائي الذي يؤرقني دوما ...ماذا


ا الآن ! ماذا علي أن أفعل .... ماذا ...وأنا تائهة بين كره وعشق ...حنين وحقد ....كبرياء وذل ...ألم و إشتياق...


.
وكيف لي بحل ألغاز حياتي التي ليس لها من إجابة بالنهاية ...ومازلت ...مازلت أنتظر الإجابة ..



@@@@@@@@@



كتبتها بيوم غامضٌ غاضبْ ....وإعذروني على تفاصيلها اليائسة والغاضبة

32 التعليقات:

عابرة السبيل يقول...

سلام عليكم

رد واجابة خربشاتك فى وسط الخربشة

انتى سااااااااااذجة
سورى يعنى بس دى الحقيقة متعلقة بسراب
ودافنة نفسك فى حكاية انتهت خلاص

ولسه فى البوست اللى قبل منه بتقولى كرامتى اهم من قلبى
وبقولك كرامتك وقلبك غاليين احفظيهم للى يستحقههم بس ما تدوريش على الحب
هو هيجيلك لحد عندك وانتى اللى هتختارى ياتحبى يا متحبيش


مدونة جميلة ان شاء الله اداوم على زيارتها

yasmina يقول...

السلام عليكم
بجد سعية باول زيارة ليا
وبجد مدونة حضرتك جميييييلة اوى
والبوست كمان

تقبلى مرورى
وربنا يديم التواصل يارب

سلام
اه وبعد كدة فى احتلال اه
بس دى اول مرة وكدة اوك
ههههههههههههه
سلام

اللى موش عارف يتغير يقول...

ايه ثورة الشك دى
لا ركزى شوية
مصر محتاجاك
ههههه

سندريلا يقول...

عابرة السبيل = ام بقلظ باشا /شكرا جد اعلى زيارتك ويارب مش تكون الاخيره
بس اكد ليكى ان بعد الخربشه دى طلعت كل اللى جوايا وعرفت انا المفروض اكون ازاى

تحياتى لكى

سندريلا يقول...

yasmina/ منورانى يا قمر واحتلى براحتك المدونه مدونتك وانا كمان سعيده بزيارتك ويارب تدوم

تحياتى لكى

سندريلا يقول...

اللى موش عارف يتغير/ صح عندك حق مصر محتجانى منا حسيت بكده وفقت ورجعت لايامى الطبيعيه تانى ههههههههههه


تحياتى لك

romansy يقول...

عندما تتحدث اقلامنا لابد ان نصمت حتى تقول ما بداخلنا حتى تقول ما لم يستطيع القلب ان يقول ولا ان يهمس به ولعل اقلامنا تستطيع ان تترجم طلاسم تلك العبرات الى كلمات

حـــــروف متــبعترة " عــمرو الشــايب يقول...

يااااة اعتقد نفس الشعور متبادل بين ناس كتير الفترة دي مش عارف كلة حاسس بالم و حيرة و عتاب و حزن و شجن القلم مبيكتبش غير الحزن و الالم بقى صعب و الحزن بقى ف كل حاجة دة اية الله اعلم

ربنا معااااك

ذكرى رحيل قلم يقول...

السلام عليكم
معلش ديما اتأخر عليكي
اصل الريدر مش بيجدد عندي مدونتك انا عملته اليوم منجديد وهشوف

المهم ليه بقي اليأس ده

اذا احب الله عبد ابتلاه اذا احببنا يوما وخاننا احساسنا فلا نلوم انفسنا حيث انه قدر لنا ولكن نترك كل ما يجعلنا نهيم ونسهد من اجل وهم وخداع
نتركه ونتعاون مع انفسنا اننا تركنا هذا الوهم طمعا في رضي الله ونتركه ايضا
لانه وهم ولا نعطيع اكثر من حقه لانه لا شيء
ابدئي من جديد بقلب صافي وهادي انظري الي دنياكي نظرة اخري واتركي ماضيكي
لسعادة اتية ان شاء الله تمحوه بدون تعب وستذكري ذلك القصة وسوف تقولين ازي انا كنت كده وبقول مش قادرة

ربنا يرزقك بكل من هو خير لك

دمتي بحب دون قسوة
تحياتي

مستنياكي في رهف قلبي

مهاجر فى وطنى يقول...

السلام عليكم
اولا مدونتك جميله
بس
بسراحه معنديش ثانيا
اما ثالثا
كلنا بنتعلم من اخطائنا

المجاهد الصغير يقول...

السلام عليكم
حياه بلا امل؟
لماذا؟؟؟
لماذا تعيشى حياه بلا امل وبيديك الامل
الحياه مليئه بالحجاره فلا تتعذرى بها بل اجمعيها وابنى بها سلما تصعدى به الى النجاح
وفقك الله لما يحبه ويرضاه
.........................
القرضاوي يدعو لجعل الجمعة القادم "يوم غضب" لنصرة الأقصى
ياريت نكون يد واحده ونشارك
التفاصيل "موقع امل الامه"

MOHAMMED ELBANNA يقول...

سندريلا
من العجيب ان يعلق شخص مثلي في مدونة بهذا الاسم ( حياة بلا امل )
فالذي يعرفني يجدني شخص يملؤه الامل
ولكن ما دفعني للتعليق هو احساسك الراقي الذي ينساب من كلماتك التى احسبها تخرج من القلب .
عزيزتي دائماً هناك امل
تقبلي مروري
محمد البنا
طريق النجاح

Tamer Moghazy يقول...

ياااااااااااه ..
فكرتيني باغنية لكاظم:

وسألت نفسي حائرا ً..
أنا من اكون.....؟؟
أنا من اكون.....؟؟
مالي عشقت السير في طرق الظنون..؟؟
فإذا جنوني صار بعد تعقل ٍ..
وإذا بأفكاري... يغلفها الجنون...
انا...آااااااااااااااه....
أنا من أكون.......؟؟
من أكون.......؟؟

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

السلام عليكم

يااااااااااااة احعب بعيشه كل لحظه

ربنا يبعد عننا الهم والحزن اللهم امين يارب العالمين

وان شاء الله فترة وهتعدى
مودتى
انوسه

هيفاء عبده يقول...

كلمات جميلة رغم الالم الزي يمزق دواخلها
سعدت بقراءتك
دمت سعيدة دون ألم وبأمل :)

الحــ ــزين يقول...

الحــ ــزين
انا عاوز اقولك حاجة زاحدة .,يابخت كل واحد سازج بس بيعامل ربنا فى ضميره وفى احاسيسه..وبجد افرحى انك سازجة لان الطيبة يعنى قلب نظيف

عمرو جويلى يقول...

أخى الفاضل
السلام عليكم
أشكرك ع الزيارة
كالعادة أكثر من رائع
وأشكرك أخى على طرحك الطيب
لهذا الموضوع
وأكثر ما أعجبنى طريقة
سردك للموضوع
أتمنى لك التوفيق يا أخى
العزيز
دام قلمك أخى
وسلمت يداك
ودمت لنا مبدعاً
وأشكرك مرة ثانية على
الزيارة الجميلة
فى رعاية الله

Unknown يقول...

كلمات رغم غموضها تعبر عن الحال الذي نعيشه ودنيتنا الغريبة التي نمر عليها الآن

تحياتي وتقديري

ويبقى التواصل

------ يقول...

احم احم احم

جيت متأخرة

بس معذرة والله

الريدر عندى مقراش انك عملتى حاجة جديدة

مدونتك جميلة

تعرفى انا زيك كدا بقول على نفسى انى ساذجة لانى مهما حصل مبتعلمش من غلطى يعنى اثق فى واحدة وتغدر بيا واجى اثق فيها تانى وهكذا


بأنني باحثة عن الحب ولم ولن أجده .

اوعى تبحثى عن الحب لانك لو بحثتنى عنه يأما هتظلمى نفسك او هتظلمى اللى حواليكى

هو اللى هييجى لغاية عندك

سندريلا يقول...

romansy/اكيد لازم الاقلام تخرج ولو جزء ما بداخلنا حتى عشان نعرف نكمل حيتنا

تحياتى لك وسعيده بزيارتك

سندريلا يقول...

3mr wa2el/ اكيد الشعور ده بقى كتير لان مش بقى فى حب للحب لاكن بقى فى حب للمصلحه او الخداع او الكدب
وباذن الله ربنا يوفق كل صادق فحبه


تحياتى لك

سندريلا يقول...

ذكري رحيل قلم/ ولا يهمك المهم انك مش تنسينى

الحمد لله انا مش معترضه على حاجه وبقول الحمد لله على كل حال

وباذن الله يارب يغير الحال يكون بكل حب

تحياتى لكى

سندريلا يقول...

محمد عبد اللاه / عجبنى تعليقك يا محمد جدا واحسن حاجه ان مش فى ثانيا

وانا معاك اوى فى ثالثا اكيد لازم نتعلم من اخطائنا

تحياتى لك ويارب مش تكون زيارتك الاخيره للمدونه

سندريلا يقول...

المجاهد الصغير/ تسلم وبجد ردك عجبنى وباذن الله هعمل بيه


تحياتى لك

سندريلا يقول...

MOHAMMED ELBANNA/ ميرسى لك كتير على احساسك وردك واتمنى مش تكون الاخيره فى البوست عندى


تحياتى لك

سندريلا يقول...

Timo/ اوحش حاجه يا تيمو انك تكون مش عارف نفسك او انت بتعمل ايه اصعب المراحل فى حياتك انك تكون مش عارف فى ايه وبتعمل كده ليه

تحياتى لك

سندريلا يقول...

عاشقة الأحزان/ اكيد يا قمر فتره وهتعدى ياااااااااااااااااااارب

تحياتى لكى يا قمر

سندريلا يقول...

هيفاء/ اكيد كل كلمات ولها معنيهاولها موقفها بس باذن الله هتعدى


تحياتى لكى يا قمر

سندريلا يقول...

الحــ ــزين/ بس الطيبه بقت ضعف فى الدنيا دى حتى احاسيسك ومشعرك محدش بقى بيقدرهم كله بالكدب والخداع بس ربنا عالم بتتعامل ازاى ونيتك ايه وربنا يديك على اد نيتك


تحياتى لك

سندريلا يقول...

اللؤلؤة/ ميرسى كتير لك ولزيارتك كتير ويارب مشتكون الاخيره وعلى فكره انا اختك فى الله

تحياتى لكى

سندريلا يقول...

معتز شاهين - باحث تربوي/ بجد سعيده بزياره حضرتك للمدونه ويارب مش تكون الاخيره

تحياتى لك

سندريلا يقول...

دموع القمر/ كلامك صح فى اوعى تبحثى عن الحب لانك لو بحثتنى عنه يأما هتظلمى نفسك او هتظلمى اللى حواليكى

تحياتى لك